Özhan Özdemir | METAVERSE KAVRAMI | MERSİN MOZAİK
Özhan Özdemir

Özhan Özdemir

METAVERSE KAVRAMI


İnsan olarak bizler, (ya da yani meraklı, sorgulamayı seven, şüphe duyan kesim olarak bizler desek daha doğru) var olduğumuzdan beri, yarattığımız birçok şeyi ihtiyaç dahilinde yarattık. İlk soydaşlarımız tarafından, mağara duvarlarına çizilen resimlerin, modern insanlar tarafından, geçmiş kültürler hakkında bilgi edinmek için kullanılması gibi, geçmişte olan birçok şeyin nedeni ve niçini hakkında hala sorgu durumundayız.

Çoklu evren ya da paralel evren tanımlarını mutlaka duymuşsunuzdur. Paralel evrende hayat var mı sorusu her zaman dile getirilmiştir. Bu soruyu sorabilmek için yani farklı bir evrende hayat olup olmadığını merak edebilmek için öncelikle farklı bir evren olduğundan emin olmamız gerekir. Fakat son günlerde metaverse kavramının hayatımıza girmesiyle, insan olarak bizler paralel evreni kendimiz yaratmaya başladık.

Evrenin etrafında, fark edemediğimiz birçok evren var mıdır bilinmez ama kripto para yani sanal para oluşumuna entegre metaverse kavramı bu evrenlerden birini yaratmak üzere. Metaverse elbette gözle görülen elle tutulan bir kavram değil. Tamamıyla sanal bir oluşum.

Kemal Sunal’ın filmlerinde, cennetten arsa satan sahte hocalara şahit olan kuşaktan biri olarak, paralel evrende arsa satışının başlandığı bu günleri görünce, bu olayı çok hafife aldığımı anladım.

Metaverse kavramı, Türkçe ’de “öteki evren” olarak bilinmektedir. Aslında bu kavram çok eski değildir. Belki anne babalara çocuklarının vazgeçemediği bir oyunun adını yazarsam ne demek istediğimi daha iyi anlayabilirler. Örneğin ‘’Roblox’’ bir metaverse dünyasıdır. Son yıllarda şehir kurma, yapılar inşa etme, ağaç dikme, ticaret yapma gibi birçok eylemin yapılabildiği bu oyunların sayısı hayli artmış ve oyunlarda kullanılan sanal paranın yerini kripto paralar almış durumda. Bu oyunların birçoğunda, kullanıcılar birbirlerinden bir şeyler satın alabiliyor ve oyun parası için gerçek parayı takas edebiliyorlar. Kripto para birimleri ve takas edilemeyen tokenler sanal ekonomilerde kullanılabiliyor.

Belirli bir zaman dilimine kadar çocukların hayal dünyalarını süsleyen oyunlar, sanal ekonominin devreye girmesiyle yetişkinlerin ilgi alanına girdi. Üstelik bu ilgiyi sadece bireysel olarak değil, kurumsal olarak düşünülmesinin gerektiğini belirtmek isterim. Nitekim Facebook bu alanda Microsoft gibi önemli yazılım şirketleriyle iş birliği anlaşmaları imzaladı.

Yazının başında belirttiğim gibi, insan yarattığı birçok şeyi kendi ihtiyacı dahilinde yaratmıştır. Peki metaverse, paralel evren ya da sanal evren denilen oluşum bizlerin hangi ihtiyacını karşılayacak? Gerçek evreni mükemmel bir yer haline getirdik de sıra sanal evrene mi geldi bilinmez ama bilinen bir gerçek var ki, insan her türlü gelişime ve değişime hazır olmalı.



ARŞİV YAZILAR